Doe je wat je zegt of wilt?
Ik sprak onlangs iemand die er tegenaan liep dat haar extra taken bij haar werden weggehaald.
Ze had het de laatste tijd druk gehad, en soms misschien ook wel wat te druk. Maar op zich gaat het goed en ze heeft er veel plezier in. Ze merkt dat ze veel ruimte krijgt voor eigen initiatief, ze doet graag mee in projecten waarvoor medewerkers worden uitgenodigd en krijgt meestal veel energie van de dingen die ze doet. Maar opeens, zonder overleg, moet ze zich focussen op haar hoofdproject en gelijk de dingen loslaten die ze al in gang heeft gezet die hier niet bij horen. Ze snapt niet goed wat er nu gebeurt. Het lijkt haar wat te overkomen.
Maar het heeft een groot effect. Alle stemmetjes komen gelijk bij haar boven, van ik doe het niet goed genoeg, neem ik teveel initiatief, het gevoel van onzekerheid is weer volop aanwezig. Maar ook merkt ze dat ze zich gaat inhouden, en er tegenop ziet om naar het werk te gaan. Het verwart. Maar ze merkt ook dat ze het gesprek hierover moet aangaan. Want hebben ze juist niet net in een teamtraining geleerd dat het in verbinding staan, je betrokken voelen zo belangrijk is. Dat in het team wordt gestimuleerd dat iedereen eigenaarschap neemt en initiatief toont.
Hij voelt niet echt synchroon; wat we met elkaar afspreken staat eigenlijk haaks op wat er nu gebeurt. Er komen meer regels, er is minder afwisseling in taken en meer aansturing van bovenaf. Meer gemopper en veroordelen. Het lijkt van een afstandje of er iets is gebeurt waarin het management de grip wil hebben en het van bovenaf wil bepalen. In ieder geval lijkt het niet dat er gestuurd wordt op het gewenste gedrag dat is vertaald in de kernwaarden van de organisatie.
Eigenlijk ontstaat hier een mooi moment om als management en medewerkers met de voeten op tafel te gaan, om te zien wat er nu gebeurt. Want als je iets anders doet dan wat je zegt of wat je wilt, dan klopt het eigenlijk niet. Het is niet meer synchroon. En ik kan je vertellen dat dan gelijk het gedoe gaat ontstaan. Gedoe in welke vorm dan ook. En hoe gaan we om met gedoe als organisatie? Kan dat op tafel komen of gaan we ons aanpassen of juist terugtrekken. En als er veel terugtrekken ontstaat, dat ontstaat er als vanzelf veel verloop. Ik hoop oprecht dat in dit voorbeeld het gedoe op tafel komt en wordt uitgesproken. Want is het niet de uitdaging nu om met het gedoe aan de slag te gaan? Juist om te groeien als medewerker, als leidinggevende en als organisatie….